EA Sports FC 24 RECENZIJA

Početak nove ere

S EA Sports FC 24 započinje nova era nogometnih igara koje nam donosi Electronic Arts. Svi ste već upućeni u razdvajanje Electronic Artsa od FIFA-e, a upravo tim razdvajanjem je započela jedna nova era. Iz Electronic Artsa su često govorili kako ih je FIFA dosta često sputavala u tome da naprave igru onakvom kakvom su oni htjeli. EA Sports FC 24 je trebao donijeti sve te promjene i poboljšati ih, no koliko su to uspješno napravili developeri iz Electronic Artsa?

MENU KOJI VAS ODMAH POGAĐA

EA Sports FC 24 smo zaigrali na PlayStation 5, te bi se ovim putem zahvalili developerima igre koji su nam uručili primjerak igre. Odmah pri ulasku u igru možete primijetiti nove menije. Vrlo su jednostavni i poprilično moderni, a upravo zbog toga samo sučelje je poprilično ubrzano. Sučelje u Ultimate Teamu je doživjelo najveću promjenu. Naime pritiskom L2 tipke sada možete brže birati gdje želite otići. Sve se to događa uz minimalno zastajkivanje što ubrzava kretanja igrača po meniju. Naravno, nemojte očekivati da ćete se odmah priviknuti na takvo sučelje. Prvih nekoliko puta će vam biti dosta zbunjujuće, no nakon nekoliko sati igranja ćete se odlično snalaziti i biti vrlo zadovoljni novim sučeljem.

S druge strane imamo sučelje u karijeri koje je dosta sporo i ostalo je skoro pa isto kao prošle godine. Svima će za oko upasti nove animacije koje se vrte u pozadini sučelja. Njih je jako puno, ali nekako su najzanimljivije one koje dolaze iz svlačionice. Gdje igrači sjede i gledaju trenera koji crta po ploči i objašnjava taktiku ili kako oni piju vodu. Smatram da ovakvi mali detalji dodatno užive igrače u igru, a to je nešto što je EA radio jako dobro godinama. Nakon utakmice vaši nogometaši, isto kao i vi, budu ili sretni ili bijesni, i mi to proživljavamo skupa s njima.

EA Sports FC 24 RECENZIJA

ŠTO JE TO DONIO TOLIKO NAJAVLJIVANI HYPERMOTIONV?

Ako ste igrali barem dvije nogometne igre od Electronic Artsa upoznati ste s njihovim najavama ovih igara. Uvijek je riječ o nekakvoj novoj tehnologiji zbog koje ćete vidjeti svaku kapljicu znoja koju vaš igrač prolijeva za taj sveti dres koji nosi. Ove godine je bila priča o dresovima i kako će se oni vrlo realno micati po tijelu naših nogometaša. Za vrijeme promocije ove igre, sve te tehnologije budu hyper ili ultra, dok se to i ne vidi baš u igri. Nažalost, svake godine nam EA maže oči s novim tehnologijama koje će koristiti kako bi sakrili istu stvar koju prodaju svojim igračima već godinama.

Ovogodišnji HyperMotionV nasljednik je HyperMotion2 tehnologije. HyperMotionV razvijao se uz pomoć 180 natjecateljskih utakmica iz stvarnog života. Najviše ih je iz Premier lige i Lige prvaka. Upravo on treba na virtualni teren dostaviti što prirodnije kretanje nogometaša, te nam naravno omogućiti što vjerodostojniji prikaz ove igre za kojima smo svi ludi. Sapiens model se nalazi unutar Frostbite tehnologije i on nam donosi, gore spomenutu, poboljšanu fiziku tijela i tkanine. No, kao i svake godine to je reciklirano.

Nove tehnologije su sve te igrine segmente poboljšali toliko da izgleda novo i bolje, ali nedovoljno da ostvari neki dojam kod igrača. Kapa dolje ide EA-ju zato što iz godine u godinu sve više napreduju u segmentu prepoznavanja igrača. Već sada za većinu njih ne morate gledati donji desni kut da vidite kod koga je to lopta u nogama jer ga prepoznajete po njegovom kretanju.

EA Sports FC 24 RECENZIJA

NOVE KAMERE, NOVE PERSPEKTIVE!

Vrijedi spomenuti nove kamere koje možete odabrati za vrijeme igranja EA Sports FC 24, ali najčešće stari igrači već imaju svog miljenika s kojim igraju stalno. Nova kamera je Dynamic, jako se puno kreće po terenu i odlična je ako želite gledati utakmicu unutar karijere, ali za Ultimate Team ju ne bi preporučio. EA FC 24 donosi nam i sučevu perspektivu, koja se aktivira pri grubljim startovima. Igra nas prebacuje u prvo lice, odnosno u kožu sudca, gdje možemo svjedočiti dodjeljivanju kartona, smirivanju situacije između igrača, označavanju linije za živi zid.

Ponovno napominjem da ovo nije ništa spektakularno, daleko da će ovo popraviti gameplay, ali barem je novo i koliko toliko zanimljivo. Ako ste ipak fan menadžerske karijere u ovoj igri, developeri su mislili i na vas. Dodana je nova perspektiva koju možete koristiti za vrijeme simuliranja utakmice. Riječ je o ternerovoj perspektivi. Ona je fora, ali je nepraktična. Ne vidite apsolutno ništa što se događa na terenu. Vjerojatno zbog činjenice da ste pozicionirani iza leđa vašeg menadžera. Najčešće vaš menadžer izgleda mrtvo, kao da se zaboravi micati. Menadžerova perspektiva odlazi u rubriku dobre ideje, ali loše realizacije.

EA Sports FC 24 RECENZIJA

NAJBOLJI GAMEPLAY DO SADA!

Iako nas grafika nije posebno oduševila, gameplay je definitivno jako dobar. Osobno mi je najbolji unazad nekoliko godina. Tek ove godine možemo osjetiti snagu naših igrača. Igrači koji su mrcine, poput Bonifacea, Osimhana ili Livaje se mogu zagraditi izdržati nalet drugog igrača i iz okreta zatresti protivničku mrežu. Brzonogi igrači ili dribleri više nisu toliko jaki, ako im je statistika snage loša, teško će proći pokraj vaših stupova obrane.

Dueli su jako dobro napravljeni i ne bi ih trebali izbjegavati ako želite pobjeđivati ove godine. Imamo čak četiri vrste akceleracije koje možemo koristiti. Ova mehanika je trebala spriječiti ono klasično držanje tipke R2 i pretrčavanje svih s Mbappéom. No, nažalost takozvana meta je i dalje prisutna. Haalanda je vrlo teško zaustaviti, uz njega je tu Mbappé, Dembele i ostatak meta ekipe.

Naravno igrači to koriste jako puno, te samim time uništavaju guštanje u igri. Koliko god je važna snaga ove godine, toliko je i dribling. Dobrim driblerima kao Kvaracheliji ili Viniciusu se lopta doslovno lijepi za nogu. Gameplayu je sigurno pripomogao i precision pass mehanika. Pritiskom tipke vam se prikazuje bijeli krug pomoću kojeg možete točno znati gdje će lopta pasti.

Slično kao i sučelje, u početku ovo je vrlo komplicirana mehanika, ali kasnije je jako korisna. Ako ste prošle godine igrali FIFA-u 23 onda znate da ste mogli otkazivati power shot, ove godine možete otkazati isti i napraviti dribling. Što je poprilično meta, a kao što sam već rekao igrači jako puno koriste metu i to malo uništava uživanje u igri.

EA Sports FC 24 RECENZIJA

GOLMANI SU KONAČNO KONZISTENTNI

Znam da sam ovo trebao spomenuti u ulomku iznad, no ovo me toliko razveselilo da je zaslužilo poseban ulomak. Golmani konačno brane i koriste svoju glavu. Naravno ovdje su prisutne i nove animacije. Vaši golmani puno češće izlijeću s gola i ispucavaju loptu. Također su prisutne njihove epizode. Odnosno, ne može golman sve obraniti, ali ajmo reći da će uspješno braniti 20-ak minuta, no nakon toga ćete vjerovano primiti gol.

Prošle godine, golman bi dobro branio prvih 5 minuta. Osim golmana, obrana je doživjela glow up! Blokovi su sada puno realniji, kao i klizeći startovi. S druge strane imamo penale. EA FC 24 je uveo najkompleksnije penale ikada. S tri zone za šut, dobili smo pet zona za šut. Pucanje je postalo jednostavnije, dok je branjenje udaraca jako teško.

NAJVEĆI NOVITET, PLAYSTYLES

Zasigurno najvažnija gameplay inovacija unutar EA Sports FC 24 je PlayStyles. Ukratko to su prošlogodišnji traitovi, ali puno bolji i kompleksniji. To su karakteristike vaših nogometaša i nogometašica koje vam mogu jako puno pomoći u utakmicama. Trenutno je u igri dostupno 33 PlayStylesa koji su podijeljeni u šest kategorije. Važno je znati koji nogometaš ili naravno nogometašica imaju PlayStyle kako bi ih mogli koristiti.

Naprimjer, ako vaš Griezmann ide 1 na 1 protiv golmana, znate da ima finesse trait veća je šansa da će zabiti finesu, nego običan šut. Ljubiteljima ovog sporta je logično da će Kevin De Bruyne imati PlayStyle za dodavanje, a da će naš kapetan Luka imati trivelu, odnosno dodavanje ili pucanje vanjskom. PlayStyle+ imaju samo najbolji igrači. To je zapravo pojačana verzija običnog PlayStylea, ona će vam se usred utakmice pokazati kao mala zlatna ikonica pored vašeg igrača. Naravno ona signalizira da smo aktivirali PlayStyle koji igrač posjeduje.

EA Sports FC 24 RECENZIJA

NAJPOPULARNIJI MOD, ULTIMATE TEAM

Ultimate Team se ove godine suočio s velikom promjenom, strahom i trepetom svih pravih gamera – ženama. Od vijeka i pamtivijeka ovaj mod ili volite ili mrzite. Prije svega on je fantazija, gdje radite vaš tim iz snova. Koristite ikone ovog sporta ili vaše idole ili njihovu kombinaciju. Ultimate Team ima veliku zajednicu koji su bili u još većoj raspravi oko nogometašica i njihovih ocjena. Osobno mi je apsurdno da je igrač poput Riberyja lošije ocijenjen od australijske reprezentativke Sam Kerr. No, neću previše pričati o tome. Dizajn kartica ove godine je vrlo lijep, ostavili su puno više prostora za slike igrača pa će tako neke kartice imati ikonične trenutke na sebi.

Najveća novost u Ultimate Teamu je sustav evolucije. Najjednostavnije rečeno, možemo evoluirati pojedinu karticu kako bi ona postala bolja. Naravno postoji tu određeni kriterij koji kartice moraju zadovoljavati, ali sve je to odrađeno skroz korektno. Upravo ovaj novo dodani segment u Ultimate Team ga čini još većom fantazijom nego prije. Osobno mi je Ultimate Team vrlo zanimljiv ove godine, samo se nadam da ga kroz godinu neće uništiti.

EA Sports FC 24 RECENZIJA

MANAGER CARRER MOD JE TAKOĐER PUN NOVITETA

U karijeri s menadžerom sada imate mogućnost dovoditi posebno trenere za sve 4 pozicije (golman, obrana, vezni red, napad). Također je trening plan promijenjen gdje sada možete individualno ili određenoj grupi mijenjati plan treninga između više energije, ali manje učinkovitosti ili više učinkovitosti a manje energije.

EA Sports FC 24 RECENZIJA

Još jedan novitet je odabir stila igre. Dodano je čak 7 različitih stilova:

• Standard: Ovo je balansiran stil igre, gdje će sve biti naj balansiranje, igrači neće stajati pre široko ali ni pre usko itd.
  • Wing-Play: Napad vaše ekipe ovisit će o bočnim i krilnim igračima, cilj će biti loptu unijeti u 16 m kroz krilo najčešće ubacivanjem. Igrači će stajati poprilično široko, što se tiče obrane sami možete namjestiti kako ćete se braniti.
  • Tiki-taka: Ljubiteljima nogometa, a pogotovo FC Barcelone ovaj stil je poprilično poznat. Kratkim i brzim dodavanjima vaši igrači će stajati usko i probati izmoriti protivničku obranu i pronaći slabu točku.
  • Counter-Attack: Taktika koju koriste timovi koji nisu najsigurniji na terenu, bitna vam je obrana, te igrači neće pokušavati neke rizične poteze nego čekati da se oduzme lopta i započne brza kontra punim sprintom.
  • Gegenpressing: Ovom strategijom vaši igrači će loptu pokušati oduzeti visokim i brzim pritiskom kojim možete oduzeti loptu i lagano dođi do pogotka. Problem ove taktike je brz umor igrača, te moguće da ako ne uspijete “ukrasti” loptu ostane lagana kontra za protivničku ekipu.
  • Kick & Rush: Taktika u kojoj vaši stoperi i vezni igrači visokim i dugačkim loptama pokušavaju pronaći napadače koji neće onda imati problem s protivničkim veznim redom.
  • Park the bus: Poznata i po nazivu Jose Mourinho, taktika u kojoj kada nemate posjed lopte svi igrači se vraćaju na vašu polovicu i skupljaju se oko 16 m kako bi što više spriječili napad protivnika, te uz ovu taktiku se najčešće koristi brzi kontranapad.

Što se tiče skautinga ima u ovdje nekoliko promjena. Na instrukcijama za skaute možete sada namjestiti da traže igrače koji se uklapaju u vaš stil igre. Npr ako koristite Tiki-taka skaut će nalaziti igrače koji imaju dobra dodavanja i viziju. Također sad prije početka mečeva imate pripreme za utakmicu u kojoj možete analizirati protivničkih početnih 11, te pripremiti svoje igrače za tu utakmicu.

EA Sports FC 24 RECENZIJA

NAŠ IGRAČ OD SADA IMA SVOG MENADŽERA?!

U karijeri sa svojim igračem sada imate svog agenta/menadžera. On vam pomaže u potpisivanju za nove klubove, te na početku karijere možete odabrati u kojem timu želite kasnije zaigrati. Za svaku sezonu dobiti ćete glavne ali i sporedne zadatke. Ti zadatci će vam pomoći da zadobijete veću pažnju trenera i mogućnost da dobijete bolje ugovore. Zadaci će također ovisiti o tome u  kojem klubu igrate, što znači ako igrate u nekom slabijem timu zadaci će biti lakši, a ako igrate za jaču ekipu onda suprotno. Sada vam ugovori mogu isteći što znači da sada možete biti i slobodan igrač. Produžiti ugovor možete naravno ako ste vi zadovoljni u trenutnom klubu i ako je taj klub također zadovoljan s vama.

EA Sports FC 24 RECENZIJA

Što se razvoja vašeg igrača tiče, personalizacija vašeg igrača je također promijenjena. I dalje ima 3 vrste personalizacije, ali sada imate 7 mjesta za perkove. Perkovi su razvrstani po upravo tim personalizacijama, ali ima i nekoliko perkova koji ne ovise o njima i možete ih staviti neovisno o tome kakav je vaš igrač. Više nema posebnih treninga između utakmica, nego treninge možete napraviti samo prije početka utakmice. Također ima i nekoliko novosti u uređivanju vašeg igrača te nagradi u sezoni. Sada napokon na vašeg igrača možete staviti tetovaže, ali možete i staviti zaštitne maske. A na kraju svake godine dodan je sada i najprestižnija nagrada koju igrač može osvojiti a to je  Ballon D’or.

Uvijek je teško završiti ove recenzije, unatoč novom imenu, novom početku, novoj eri, igra je dosta slična. Ako ste ju igrali do sada, igrat ćete i ove godine, ako vas ovaj naslov nikada nije privukao, neće vas ni ove godine. Najbolje stvari unutar EA Sports FC 24 je definitivno gameplay, koji je po meni najbolji do sada. Isto tako vrlo je realan, dueli su drugačiji, imamo nekoliko vrsta sprinta. Sadržaja sigurno nikada neće nedostajati jer je novi Promo dostupan svakog petka. EA FC 24 napredovao je nekoliko koraka, no to nije ništa toliko revolucionarno da bude toliko različito od prošle godine.

10

8

9

EA Sports FC 24
29.09.2023.
DEVELOPER:
ŽANR:

GDJE ZAIGRATI

7

EA Sports FC 24 je nositelj najboljeg gameplayja do sada u ovim igrama. Također je ovo početak jedne nove ere zbog razdvajanja Electronic Artsa od FIFA-e. Jako je puno novih segmenata unutar igre, isto vrijedi i za mehanike. Nove animacije, kamere, PlayStyles sustav, ali ništa to nije toliko revolucionarno da privuče nove igrače. Sve je to šminka kojom EA želi prodati gotovo sličan proizvod svake godine.